هر ابزاری برای کار نیاز به لوازمی دارد که به عملکرد آن کمک می‌کند. وسایل برقی برای استفاده باید به‌وسیله یک کابل به برق متصل شوند تا شروع به کار کنند. کولرها نیز به این کابل نیاز دارند و از آنجایی که تعداد رشته‌ها و ضخامت این نوع کابل‌ها، متناسب با مصرف کولر ساخته می‌شود، کابل کولری نامیده می‌شوند. کابل کولری وظیفه انتقال برق به موتور کولر را دارد.
پوشش به‌کار رفته در کابل کولر نقش مهمی را در حفاظت سیم‌های آن ایفا می‌کند. هر چقدر کیفیت این غلاف بیشتر باشد، عمر و ماندگاری کابل هم بالاتر می‌‌‌‌‌رود.

قیمت کابل کولر

قیمت این محصول مانند همه کالاها بسته به نوع، جنس، کاربرد و برند محصول، متفاوت است. نوع سیم به‌کار رفته در کابل کولری در قیمت آن تأثیرگذار است. در این کابل از مس برای انتقال جریان برق استفاده می‌شود که آن را در دسته کابل‌های مسی قرار می‌دهیم. همچنین تعداد و سایز رشته‌ها نیز در تعیین قیمت کابل، موثر است. برای مثال قیمت کابل کولری 4 در 1.5 افشان تک سیم از 17.500 تا 41.000 تومان متغیر است.


⭐️⭐️⭐️

جهت اطلاع از آخرین قیمت ها روی لینک زیر کلیک کنید:

🔌لیست قیمت سیم و کابل زاگرس🔌

📞 09126452239 📞

⭐️⭐️⭐️


انواع کابل کولری

کابل‌های کولری انواع سیم و کابل زاگرس متفاوتی دارند، که هر کدام از آن‌ها کاربردهای مختلفی در جایگاه متفاوتی را دارا می‌باشند. برای این‌که بدانید کدام کابل برای دستگاه شما مناسب است، باید قبل از خرید اطلاعات موردنظر در مورد آن را کسب نمایید.
کابل کولر انوع متنوعی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

کابل کولر آبی

این نوع کابل برای کولرهای آبی کاربرد دارد. ولتاژ قابل پیشتیبانی کابل کولر آبی 300 تا 500 ولت است. پوشش به‌کار رفته در این کابل از جنس PVC یا XPLE می‌باشد. برای جلوگیری از پوسیدگی و از بین رفتن در اثر عوامل و شرایط محیطی، توصیه می‌شود از مرغوبیت این پوشش اطمینان حاصل فرمایید. کابل کولری مخصوص کولرهای آبی 4 یا 5 رشته و عموما در سایز 1.5 تولید می‌شود.

کابل کولر گازی

همان‌طور که از نام آن مشخص است، این کابل برای کولرهای گازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وظیفه کابل، همان‌طور که در بالا ذکر شد، انتقال برق از پریز به دستگاه است. نوع و سایز این نوع کابل را ‌BTU (ظرفیت کولر) تعیین می‌کند. برای مثال: برای کولر گازی با ظرفیت بین 1800 تا 2400 BTU کابل 2 در 4 مناسب است. این کابل‌ها از 4 رشته تا 7 رشته و با سطح مقطع بیشتر تولید می‌شوند.
همان‌طور که گفته شد، کیفیت کابل‌ها خیلی مهم است؛ زیرا استفاده از انواع بی‌کیفیت و نامرغوب می‌تواند خسارات زیادی را به‌بار آورد.

کابل کولر مفتولی

این نوع کابل به شکل مفتول ساخته شده و مقاومت بسیار بالایی دارد، و می‌تواند در شرایط سخت خوب عمل کند. در رنگ‌های سفید و مشکی که غلاف آن را تشکیل می‌دهد، موجود می‌باشد. این کابل را می‌توان بر روی دیوار آجری، بتونی، روی و حتی زیر گچ، داکت و داخل لوله هم نصب کرد. محیط نصب این کابل هم خشک و هم مرطوب می‌تواند باشد.

کابل کولر افشان

مدلی از کابل کولری که هم مقاومت خوبی دارد و هم به نسبت سایر کابل‌ها از قیمت مناسب‌تر و به‌صرفه‌تری برخوردار می‌باشد، کابل کولر افشان است. این کابل نسبت به کابل‌های مفتولی مقاوت کمتری دارد، اما به دلیل قیمت مناسب آن در بین افراد طرفداران بیشتری را داراست.

سایزبندی کامل کابل کولر

سایز کابل‌های کولری به ضخامت و کاربرد آن‌ها بستگی دارد. براساس نوع دستگاه و ولتاژ آن باید سایز مناسب را برای کابل انتخاب کرد. برای این‌که متوجه بشویم چه سایز کابلی مناسب کولرمان است یک راه‌حل ساده وجود دارد. در پشت کولر پلاکی است که بر روی آن ابعاد کابل مناسب با کولر روی آن درج شده است. برای به‌دست آوردن ابعاد دقیق کابل باید میزان سرمای کولر را بر 3.5 تقسیم کنیم آن‌گاه عدد به‌دست آمده را در 12 ضرب می‌کنیم تا BTU (ظرفیت کولر) مشخص شود. بعد از آن می‌توان سایز مناسب کابل را انتخاب کرد.
یکی از ابعاد مناسب و رایج در سایزبندی کابل، ابعاد 4 در 1.5 میلیمتری آن است، که برای انواع کولرها مناسب می‌باشد. علاوه‌بر ابعاد تعریف شده، ضخامت کابل نیز مهم است. ضخامت کابل کولری 4 در 1.5 برابر 7 میلیمتر است.
کابل‌های 5 در 1.5 میلیمتر هم موجود است که ضخامت این نوع نیز برابر 7 میلیمتر می‌باشد. ابعاد 4 در 1 یا 4 در 2.5 میلیمتر از نوع کابل‌هایی است که فقط می‌توانید در صورت لزوم از آن‌ها استفاده کنید.

کاربرد کابل کولری 4 در 1.5

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، مناسب‌ترین و کاربردی‌ترین سایزکابل، ابعاد 4 در 1.5 است. این نوع کابل برای سیم‌‌کشی به‌‌کار می‌رود. ولتاژ کابل 4 در 1.5 میلیمتر از حدود 450 تا 700 ولت را پشتیبانی می‌کند.
کاربرد آن در موارد متعددی است. از جمله موارد به‌کارگیری آن: نیروگاه‌ها، صنایع، در آب، داخل کانال، منبع تغذیه در زیر خاک، در شبکه توزیع و برای مشترکین در مواقعی که فشار مکانیکی زیادی اعمال نشود، می‌باشد.

تفاوت کابل کولر آبی و کابل کولر گازی

تفاوت کابل کولر آبی با نوع گازی آن در میزان جریان ولتاژ در آن است. کابل کولر گازی در زمان استارت کولر، باید 1.5 برابر جریان برق در حالت عادی را از خود عبور دهد. این ظرفیت در کابل کولر آبی عدد پایین‌تری می‌باشد. به‌خاطر مصرف بالای کولرهای گازی، جریان مجاز کابل کولری مختص این کولرها که به کابل اسپیلت نیز معروفند باید ظرفیت و در نتیجه سطح مقطع بالاتری داشته باشند. برای این منظور سطح مقطع سیم این نوع سیم و کابل‌ عموما با اندازه‌ی 4 میلیمتر، ساخته می‌شود؛ همچنین تعداد رشته سیم‌های آن نیز معمولا 5 رشته است. چراکه در کولرهای گازی دو موتور برقی و یک پمپ کار می‌کنند. اما در کولرهای آبی معمولا سیم‌های 1.5 و کابل 4 رشته به‌کار گرفته می‌شود. همچنین کابل کولری آبی معمولا افشان و برای کولرهای گازی نیز عمدتا کابل‌های مفتولی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.