کابل برق سه فاز؛ انواعی از کابل افشان هستند؛ که می‌توان آن‌ها را به برق سه فاز متصل کرد؛ این کابل‌ها به عنوان یکی از ابزارهای انتقال جریان برق؛ دارای انواع مختلفی هستند و به صورت تک رشته تا پنج رشته در بازار مصرف عرضه شده‌اند؛ عمده‌ترین مورد مصرف کابل‌های سه فاز در تجهیزات برقی پر مصرف است.


⭐️⭐️⭐️

جهت اطلاع از آخرین قیمت ها روی لینک زیر کلیک کنید:

🔌لیست قیمت سیم و کابل زاگرس🔌

📞 09126452239 📞

⭐️⭐️⭐️


کاربرد سیستم برق سه فاز

اهیمت برق سه فاز در صنایع؛ تا به حدی است که بدون آن هیچ صنعتی قادر به ادامه حیات نیست؛ به همان اندازه که انسان بدون اکسیژن قادر به ادامه زندگی نیست؛ موارد مصرف برق سه فاز و به تبع آن؛ استفاده از کابل‌های مناسب با این جریان یا کابل برق سه فاز؛ در ذیل مقاله به اختصار ارائه شده است:

انواع کابل برق سه فاز

کابل برق سه فاز دارای تقسیم بندی‌های مختلفی است؛ مثلا بر اساس تعداد رشته؛ این کابل‌ها به انواع متعددی تقسیم می‌شوند که شامل موارد ذیل است:

همچنین این کابل‌ها بر اساس نوع رسانایی هم در دسته‌های ذیل قرار می‌گیرند:

لازم به ذکر است که همچنین تقسیم بندی‌های دیگری بر اساس ولتاژ، نوع عایق و ضخامت از این کابل‌ها وجود دارد.

سایزبندی کابل برق سه فاز

سایزبندی کابل برق سه فاز بسیار متنوع و متعدد است؛ که در واقع این تنوع در سایزبندی‌های مختلف کابل برق سه فاز؛ آن‌را برای استفاده در صنایع و تاسیسات برقی گوناگون مناسب کرده است؛ برای مثال کابل‌های برق سه فاز آلومینیومی در مصارف زمینی و هوایی با سایزبندی‌های مختلفی تولید می‌شوند؛ برای این که برای مصارف مورد نظر؛ سایز مناسبی از کابل تهیه شود؛ بایستی به میزان آمپر مصرفی یا عبوری جریان برق از کابل و همین‌طور میزان مسافت مورد نظر برای کابل کشی دقت کرد. کابل‌های برق سه فاز مسی و افشان هم دارای سایزهای متنوعی هستند.

اهمیت سایز بندی کابل درست تا به حدی است که در صورت انتخاب نادرست کابل با نوع کاربری؛ می‌تواند سبب بروز خساراتی مثل آتش‌سوزی؛ افت فشار، افت جریان یا ولتاژ شود و باعث آسیب به وسایل برقی شده و موجبات سوختن کامل یا نیم سوز شدن آن‌ها را فراهم آورد؛ بایستی توجه داشت که اگر کابل برق؛ متناسب با نوع مصرف و محل استفاده نباشد؛ عملکرد خود را به درستی انجام نخواهد داد و در صورت استفاده هم خطرات زیادی ایجاد می‌کند.

در تعیین سایز کابل برق سه فاز؛ تعداد سیم‌های هادی، سیم‌های نول و سطح مقطع آن عوامل اساسی هستند و بر همین اساس؛ هنگام بیان سایز کابل این ارقام درج و گفته می‌شوند؛ به صورتی‌که عدد سمت چپ برای تعداد رشته هادی و عدد بعد مشخص کننده سطح مقطع کابل خواهد بود؛ اگر درکابل رشته نول هم موجود باشد؛ در بیان سایز کابل؛ عدد دیگری هم وجود دارد که مشخص کننده سیم نول است.

به عنوان مثال کابل 3*2 را در نظر بگیرید؛ این کابل دارای سطح مقطع 3 میلی متری است که 2 رشته سیم دارد. کابل 150+ 70*3 بیانگر سه رشته سیم با سطح مقطع 70 میلی متری است که یک رشته نول با سطح مقطع 150 میلی متری دارد.

نکات ایمنی کار با کابل برق سه فاز

برای ممانعت از خطر برق گرفتگی؛ رعایت نکات ایمنی به هنگام تماس با کابل برق سه فاز که نوعی جریان برق صنعتی است ضروری است؛ این نکات عبارت هستند از موارد ذیل که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره مختصر می‌شود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *