یکی از مهم‌ترین لوازمی که در ساختمان سازی به کار می‌رود سیم برق ساختمانی است. این سیم‌ها وظیفه انتقال جریان برق را به نواحی مختلف خانه دارند و از دو بخش هادی و عایق تشکیل شده‌اند. بخش هادی این سیم‌ها اصولا از مس یا آلومینیوم تشکیل شده‌اند و بخش عایق این سیم‌ها که روی هادی قرار می‌گیرند اصولا از جنس مواد پلاستیکی مثل پی وی سی تشکیل شده‌اند.

سیم‌ برق ساختمانی انواع متفاوتی دارد و باتوجه به عملکردی که قرار است داشته باشد ممکن است از ویژگی‌های متفاوتی نیز برخوردار باشد. پس برای اینکه بتوانیم بهترین برق کشی را برای یک ساختمان داشته باشیم بهتر است با انواع این سیم‌ها و کارکردشان آشنا باشیم. به همین دلیل سعی کردیم با الویت قرار دادن مهم‌ترین نکات در خصوص معرفی سیم برق ساختمان به شما در انتخاب بهترین نوع آن کمک کنیم.

بهترین سیم برای برق کشی ساختمان

در ادامه سعی می‌کنیم با گفتن نکات مختلف به شما اطلاعات مناسبی در حوزه انتخاب بهترین سیم برق بدهیم و معرفی سیم برق ساختمان را به طور اصولی پیگیری کنیم. این اطلاعات باعث می‌شوند در نهایت، ساختمان از لحاظ برق کشی از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد.

مهم ترین ویژگی‌هایی که یک سیم برق ساختمان باید داشته باشد عبارت‌اند از:

  1. دوام: سیم برق ساختمان به دلیل اینکه محصول مصرفی محسوب نمی‌شود و سالیان سال قرار است کار کند، باید از دوام بالایی برخوردار باشد.
  2. جلوگیری از نفوذ نویز: نویز‌ها سیگنال‌های ناخواسته‌ای هستند که بر دیگر سیگنال‌ها اثر منفی می‌گذارند، به همین دلیل سیم‌ها باید قابلیت جلوگیری از این نویز‌ها را داشته باشند.
  3. قدرت انعطاف پذیری بالا: سیم‌ها در جاهای مختلف با شرایط متفاوت کار گذاشته می‌شوند. به همین دلیل این سیم‌ها باید قابلیت انعطاف خوبی داشته باشند تا در همه مکان‌ها قابل استفاده باشند.
  4. قیمت مناسب: این سیم‌ها تقریبا در همه جا مورد استفاده قرار می‌گیرند، پس قیمت مناسب ویژگی است که روی قیمت تمام شده کل ساختمان تاثیر می‌گذارد .
  5. کاهش افت ولتاژ: مهم‌ترین علت ایجاد افت ولتاژ سیم‌ها هستند به همین دلیل سیم‌ها باید به گونه‌ای باشند که از کاهش افت ولتاژ جلوگیری کنند.

به غیر از این ویژگی‌ها که وجود هر کدامشان درون سیم لازم و ضروری است، در ادامه معرفی سیم برق ساختمان به ویژگی‌هایی اشاره می‌کنیم که می‌توانید به وسیله آن یک سیم با کیفیت را در هنگام خرید تشخیص دهید.

 

  1. اولین ویژگی که می‌توانیم برای یک سیم خوب در نظر بگیریم این است که در هنگام برش سیم، هادی باید درست در وسط آن قرار بگیرد.
  2. همانند مطلب گفته شده و برای تاکید بیشتر باید بگوییم که هادی بهتر است از جنس مس باشد. در بازار سیم‌های مختلفی با هادی‌هایی با جنس قلع و آلومینیوم نیز وجود دارد که این سیم‌ها از کیفیت کمتری برخوردارند.
  3. در هنگام خرید این سیم‌ها به تناسب بین عایق و هادی توجه کنید. هرچه عایق بیشتر باشد، احتمال بروز حادثه کمتر است اما زیاده روی در این مورد نیز جایز نیست زیرا صرفا باعث سنگینی سیم خواهد شد.
  4. سطوح سیم برقی که از کیفیت خوبی برخوردار است به هیچ عنوان نباید تورفتگی و برجستگی داشته باشد.

استفاده از سیم و کابل مفتولی برای برق کشی

سیم و کابل مفتولی نیز یکی از بهترین‌ها برای برق کشی ساختمان محسوب می‌شوند به همین دلیل بهتر است استفاده از آن را در معرفی سیم برق ساختمان نیز بیاوریم.

سیم مفتولی به دلیل داشتن قدرت هدایت بالا و انعطاف کمتر بیشتر در تابلوهای برق ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل‌ مفتولی به دلیل قدرت مقاومت بالا می‌تواند در قسمت‌هایی از ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد که تحت شرایط سختی مثل فشار و… هستند و همچنین پیچ و خم زیادی ندارند زیرا این کابل‌ها انعطاف پذیری کمی دارند.

رنگ‌های سیم برق ساختمان

رنگ سیم‌های مختلف باید از یک قانون مشترک پیروی کنند تا ایمنی مناسب، در هر شرایطی تامین شود. پس یکی از قسمت‌های مهم معرفی سیم برق ساختمان، قطعا رنگ آن است. طبق قوانین، رنگ مخصوص فاز R قرمز، فاز S زرد و فاز T  سیاه است. سیم ارت نیز ترکیبی از رنگ‌های زرد و سبز است. سیم نول نیز رنگ آبی دارد.

در سیم کشی ساختمان مدارهایی که دو سیمه هستند از رنگ مشکی برای سیم فاز و از رنگ آبی برای سیم نول استفاده می‌کنند. اگر مدار‌ها سه سیمه باشند نیز رنگ مشکی وآبی، سیم‌های فاز و نول را تشکیل می‌دهند و رنگ سبز و زرد نیز به ارت اختصاص می‌یابد.

سایز سیم برق ساختمان

یکی دیگر از پارامتر‌های پر اهمیت که در معرفی سیم برق ساختمان به آن می‌پردازیم، سایز سیم‌ها است. اهمیت به این مورد به دلیل جلوگیری از آتش سوزی و سوختن وسایل برقی بسیار مهم است.

سیم برق، مهم‌ترین قسمت ساختمان

باتوجه به مطالب گفته شده می‌توان اظهار داشت مهم‌ترین‌ نکات در خصوص معرفی سیم برق ساختمان گفته شد و حالا شما می‌توانید بهترین نوع این سیم‌ها را تشخیص دهید. با تشخیص و خرید سیم با کیفیت می‌توانید از وقوع بسیاری از مشکلات جلوگیری کنید و ایمنی افراد ساکن در ساختمان و وسایل برقی را نیز تامین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *