سیم و کابل برق از جمله بنیادی ترین تجهیزات برای صنایع و ساختمان‌ها است. امروز هیچ صنعتی بدون برق نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد و هیچ منزل مسکونی بدون سیم کشی و برق قابل سکونت نیست. برای برطرف کردن این نیاز کابل و سیم که وظیفه انتقال جریان برق را دارند، نقش مؤثری دارند. جنس سیم و کابل‌های برق از مس یا آلومینیوم است. این رشته‌های هادی تحت عنوان سیم‌های عایق بندی شده برق را به سایر قسمت‌های خانه می‌برند.

سیم و کابل چیست؟

در بسیاری از موارد از واژه‌های سیم و کابل به یک منظور استفاده می‌شود، اما حقیقتاً این دو واژه کاملاً متفاوت هستند. در واقع سیم یک هادی رسانای الکتریکی است اما کابل مجموعه‌ای از سیم‌ها است. هر دوی سیم و کابل به منظور انتقال جریان‌های الکتریکی استفاده می شوند؛ با این تفاوت که برای سیم کشی فاز و نول به دو رشته سیم نیاز است در حالی‌که یک کابل این کار را انجام می‌دهد. همین‌طور برای انتقال شبکه سه‌فاز به چهار رشته سیم برای فازها و نول نیاز است که برای این منظور از یک کابل 4 رشته استفاده می‌شود.
نصب مناسب سیم و کابل چه در محیط داخل و چه در فضای باز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سیم و کابل هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند و در انواع متفاوتی تولید می‌شوند که باعث می‌شود تا از آنها در شرایط مختلف به صورت های گوناگون استفاده شود. از آنجایی‌که کابل‌ها علاوه بر روکش سیم‌های درونی، یک لایه روکش کلی به منظور یک‌پارچه سازی سیم‌ها دارند، برای استفاده‌های خارجی و مکان‌هایی که ممکن است تحت برخوردهای فیزیکی باشند، مناسب‌تر هستند. اما به منظور سیم‌کشی‌های داخلی لوازم و همچنین سیم‌کشی ساختمان، معمولا از سیم برق استفاده می‌شود.

قرقره کابل افشان

سیم برق

وظیفه سیم و کابل انتقال جریان برق است، سیم برق شامل یک هادی فلزی است که از آن به منظور انتقال جریان الکتریکی استفاده می شود. قالب سیم به این‌ شکل است که از یک رشته فلزی در سیم‌های مفتولی و چندین رشته در سیم‌های افشان با روکش عایقی که عموما از جنس پلاستیک ساخته شده است، استفاده می‌شود. قسمت رسانای سیم برق عموما از آلومینیوم، مس و مس قلع اندود است که به منظور پیشگیری از برق‌گرفتگی و آسیب، یک لایه روکش روی آن‌ احاطه شده است. البته سیم‌ها در انواع متفاوت و برای کاربردهای گوناگون ساخته می‌شوند و جنس این روکش نیز برای کاربردهایی نظیر سیم‌های نسوز، می‌تواند متفاوت باشد و حتی تعداد لایه روکش بیشتری هم برای مقاومت بیشتر، داشته باشند.
سیم‌های برق در ظرفیت‌های گوناگون ساخته می‌شوند که این موضوع موجب تفاوت در ضخامت سیم‌هاست. برای این منظور سیم‌ها در سایزهای 0.5، 0.75، 1، 2، 4 و …. ساخته می‌شوند که هر چقدر جریان مورد نیاز شبکه و وسیله‌ای که قرار است برق‌رسانی به آن‌ها صورت گیرد، بیشتر باشد، بایستی از سیم با سطح مقطع بیشتر استفاده کرد. سیم می‌تواند مقداری مقاومت داشته باشد به طوری که سیم‌های ضخیم در مقایسه با سیم های نازک دارای مقاومت کمتری هستند. طبق تغییرات دما یا افزایش طول سیم، مقاومت سیم‌ها می‌تواند متغیر باشد.

سیم برق افشان زاگرس

قیمت سیم و کابل

از جمله مواردی که مهندسین برق باید به صورت روزانه و آپدیت به آن دسترسی داشته باشند، لیست قیمت سیم و کابل برق است. سیم و کابل به عنوان پایه و ستون اصلی در صنعت برق شناخته می‌شود. عوامل متعددی بر قیمت سیم و کابل تاثیر می‌گذارد، که به چند مورد اشاره می‌کنیم.
مهم‌ترین موضوع در تعیین قیمت سیم برق، سایز آن است؛ در واقع هر چقدر سیم ضخیم‌تر باشد، فلز بیشتری در ساخت آن به‌کار رفته و قیمت آن هم بیشتر خواهد بود.
در مورد قیمت کابل‌ها نیز علاوه بر ضخامت، تعداد رشته‌های به کار رفته، در قیمت آن‌ها موثر است.
جنس و مواد اولیه که در کابل و سیم به کار رفته در ساخت سیم‌ها، از جمله مهمترین عوامل موثر بر قیمت سیم و کابل هستند. همچنین داشتن قابلیت‌های خاص نظیر روکش نسوز یا وجود لایه شیلد، نیز موجب افزایش قیمت سیم و کابل خواهد شد.
شاخصه‌های اقتصادی از جمله نوسانات ارز و تورم و رکود و رونق اقتصادی عامل موثر بر قیمت کابل و سیم است.
برند تولید کننده و کیفیت سیم و کابل نیز مطمئنا یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت آن است.

خرید سیم و کابل

سیم کشی ساختمان‌ها یکی از موارد بسیار مهم در ساختمان سازی است. به همین علت در هنگام خرید سیم و کابل مورد نیاز برای ساختمان‌سازی بهتر است که از مراکز معتبر خرید کنید و در خرید نکاتی که برای انتخاب بهترین سیم و کابل لازم است را مد نظر خود قرار دهید.

سیم و کابل زاگرس است از جمله شرکت‌های موفق در زمینه تولید سیم و کابل است و از ویژگی‌های شرکت سیم و کابل زاگرس می‌توان به تنوع محصولات و سطح تولید بالای آن اشاره کرد. محصولات این شرکت طبق استانداردهای جهانی بوده و از باکیفیت‌ترین مواد اولیه در تولید سیم و کابل استفاده می‌کنند. خرید سیم و کابل از کارخانه زاگرس می‌تواند علاوه بر کیفیت، از نظر قیمت نیز کاملا به‌صرفه باشد.


⭐️⭐️⭐️

جهت اطلاع از آخرین قیمت ها با شماره زیر تماس بگیرید :

📞 09126452239 📞

⭐️⭐️⭐️


خرید سیم و کابل عمده

سیم و کابل به عنوان بنیادی‌ترین تجهیزات برقی به شمار می روند که به طور کلی می‌توان گفت در همه صنعت‌ها به کار گرفته می‌شود، به علت پرمصرف بودن این تجهیزات در صنعت و حرفه‌های مختلف مخصوصا در صنعت ساختمان‌سازی فروش عمده سیم و کابل توسط مراکز مختلفی در کشور انجام می‌شود. برای افراد و مجموعه‌هایی که میزان سیم و کابل مصرفی بالایی دارند، خرید سیم و کابل از کارخانه به صورت عمده، می‌تواند مناسب‌ترین گزینه باشد. که برای خرید عمده سیم و کابل تهران می‌توانید خرید سیم و کابل از کارخانه زاگرس را درنظر داشته باشید.

سیم و کابل فشار قوی

برای برقراری جریان الکتریسیته ولتاژ بالا در مسافت‌های طولانی، از کابل فشار قوی استفاده می‌شود. سیم و کابل‌های معمولی در مسافت‌های طولانی تحمل جریان با ولتاژ بالا را ندارند به همین علت از کابل فشار قوی که قابلیت عبور جریان‌های بیشتر از ۳۰ کیلووات را دارند استفاده می‌شود. کابل فشار قوی دارای انواع مختلفی است که همه آن‌ها توانایی عبور الکتریسیته با جریان بالا را دارند؛ اما خود در انواع فشار قوی و فشار متوسط با ظرفیت‌های مختلف، تقسیم‌بندی می‌شوند.

سیم افشان

این سیم از تعدادی رشته‌های نازک فلزی که معمولاً از جنس مس هستند در یک لایه عایق که از جنس pvc است، تشکیل شده است. از متداول‌ترین مزایای این سیم می‌توان به انعطاف‌پذیری بالای آن اشاره کرد. همین مزیت باعث شده تا این سیم، عنوان سیم‌ نرم به خود بگیرد. از این سیم در سیم کشی ساختمان‌ها و سیم کشی‌هایی که پیچ و خم زیادی داشته باشد، استفاده می‌شود. در سیم و کابل لاله زار می‌توانید انواع سیم افشان را مناسب‌ترین قیمت، خریداری نمایید.

سیم نایلون

سیم نایلون از جمله پرمصرف‌ترین نوع سیم است که در بازار این سیم را با عنوان سیم دولا می‌شناسند. این سیم در وسایل برقی، سیم کشی ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و به طور کلی سیم‌کشی روکار ساختمان مورد استفاده واقع می‌شود. جنس سیم نایلونی یا مسی است یا آلومینیومی. سیم‌هایی که از جنس مس هستند به علت رسانایی بیشتر نسبت به سیم‌های آلومینیومی با کیفیت‌ترند.

سیم‌های نایلونی علاوه بر ویژگی‌های خوب، دارای قدرت انتقال جریان الکتریکی کمتری است به همین خاطر در مقایسه با دیگر سیم‌ها، سیم ضعیف‌تری است. بنابراین در دستگاه هایی که نیاز به بار الکتریکی بالاتری است، به هیچ وجه استفاده از این نوع سیم توصیه نمی‌شود، چون باعث آتش گرفتن یا سوختن وسایل برقی پر‌مصرف می‌شود.

کابل افشان

کابلی که در ساخت آن دو یا چند سیم افشان به کار برده شده است، کابل افشان گفته می‌شود. که می‌توان آن را به آسانی خم کرد و انعطاف پذیری بالایی دارد به همین علت به آن کابل نرم هم می‌گویند. این کابل مثل سایر کابل‌ و روکش‌ها است که این عایق از جنس‌های مختلفی ساخته شده و رسانای داخل آن از جنس مس آنیل شده است که بیشترین کاربرد آن در مکان‌هایی است که به انعطاف و پیچش برای جابه‌جایی و تحرک نیاز است. همچنین به علت خصوصیات منحصر به فردی که دارد برای ساختمان‌سازی و تأسیسات صنعتی نمونه مناسبی محسوب می‌شود.

از کابل افشان ‌برای سیم کشی ساختمان‌ها در انواع لوله‌ها از جمله لوله‌های خرطومی و زیر یا روی سازه‌های گچی، پمپ شناور چاه‌های آب عمیق‌، نیروگاه ها و کابل ورودی، اتصالات لوازم برقی و لوازم منزل و مراکز توزیع و مصرف برق بالاترین استعمال را دارد. به علت توانایی خم شدن و انعطاف‌پذیری، استفاده از این کابل در قسمت‌های مختلف با دسترسی محدود و فواصل کوتاه وجود دارد.

این کابل به علت انعطاف‌پذیر بودن دچار خرابی و شکستگی نمی‌شود و برای مدت زمان زیادی می‌توان از آن استفاده کرد چون این کابل نسبت به سایر کابل‌ها بیشتر عمر می‌کند. از کابل افشان باید در فاصله‌های کمتر استفاده کرد چون این کابل دارای ویژگی انعطاف‌پذیری بالا است و این باعث می‌شود در فاصله‌های زیاد کارایی آن کاهش یابد. برای مثال در سیم کشی منازل می‌توان از این نوع کابل بهره برد.

کابل افشان قرقره

کابل مفتول

به کابلی که از هادی‌های مفتولی تشکیل شده باشد کابل مفتول گفته می‌شود. رسانا‌های تشکیل دهنده کابل مفتولی برخلاف رسانا‌ی افشان شامل یک مفتول مسی و یا آلومینیومی است. سیم‌های مفتولی در یک غلافی از عایق قرار داده می‌شوند و کابل های مفتولی را تشکیل می‌دهد.
به کابل مفتول کابل سخت یا خشک گفته می‌شود این کابل چون از یک مفتول مسی ساخته شده است و رشته‌های افشان مسی ندارد، انعطاف‌پذیر نیست.
کابل های مفتولی، در مقابل کابل های افشان ایستایی و فرم دهی بالایی دارند، به همین دلیل از کابل های مفتول با عنوان کابل‌های نصب نیز یاد می‌شود. کابل مفتول در سیم کشی دستگاه های توزیع برق و سیم کشی تابلو‌های برق کاربرد دارد. استفاده از کابل مفتول، در داخل لوله‌های برق و گچ زیر زمین مجاز است.
کابل افشان برای عبور از مسیرهای پرپیچ و خم مناسب‌تر است. به‌همین علت افراد در سیم‌کشی ساختمان استفاده از کابل افشان را بر موارد دیگر ترجیح می‌دهد.

کابل کولر

وسایل برقی خانه و محل کار برای این‌که برای مدت طولانی عمر کنند باید کابل کشی، مطمئن و متناسب با عملکرد آن‌ها انجام شود. کولر‌های گازی و آبی از جمله پرمصرف‌ترین وسایلی هستند که برای اتصال آن‌ها باید از کابل کولر استفاده شود. کولر به کمک یک کابل، جریان الکتریکی ثابت متصل می شود تا بتواند انرژی لازم برای خنک سازی مکان را تامین کند. از وظیفه اصلی کابل کولر می‌توان به انتقال جریان برق به موتور آن اشاره کرد.

غلاف مهمترین بخش کابل کولر است به هرچی این قسمت از کیفیت بالاتری برخوردار باشد کابل هم قدرت ماندگاری بالاتری دارد. چون غلاف، سیم های داخلی کابل را تحت پوشش خود قرار داده و از آن‌ها در برابر عوامل بیرونی محافظت می‌کند. هادی مسی این کابل هم قابلبت رسانایی بالایی دارد. جنس روکش کابل کولر از نوع pvc است که دارای قدرت انعطاف پذیری زیاد در شرایط سخت آب و هوایی است. این روکش‌ها غالباً در رنگ‌های سفید و مشکی به بازار عرضه می شوند.